Tjenester

Fredrik Bekken Fysioterapi tilbyr i dag følgende tjenester:

Vi utfører bentetthetsmåling med moderne helkroppsscanner, en såkalt DXA-måling. Det blir målt bentetthet i lårben (inkl. lårhalser) og rygg. Undersøkelsen gjøres av spesialutdannet personell som også kan gi råd og veiledning innen kosthold og levesett. Måleresultatene blir sent videre til fastlege som gir deg eventuelt videre medisinsk oppfølging.

Undersøkelsen tar ca. 15-20 minutter og er helt smertefri. Du ligger i ro på en undersøkelsesbenk mens apparatet beveger seg over deg. Selve apparatet styres av en datamaskin, og du vil kunne se at det tegnes et røntgenbilde av knoklene som undersøkes. Du trenger ikke å engste deg for at undersøkelsen gir høy strålingsdose. En DXA-undersøkelse gir mindre stråling enn et røntgenbilde av lungene.

Ring for å bestille time.

Pris for måling kr. 650,-

Trykkbølgebehandling, også kalt Sjokkbølgebehandling (ESWT) er en behandlingsform som brukes mot langvarige seneplager og smertetilstander i muskel-skjelettsystemet. Behandlingen består av å sende en rekke høy-energiske lydbølger inn i det skadede vevet. Dette er med på å sette i gang tilhelningsprosessen og legge til rette for at kroppen selv kan danne friskt vev.

Hva kan behandles med trykkbølger?

Trykkbølgebehandling brukes mest på seneplager og smerter i skulder, albue, hofte, kne, akilles og under foten. Tilstandene oppstår ofte som følge av over- eller feilbelastning over tid.

De vanligste plagene vi behandler er:

Skulder: Kalkskulder og supraspinatus tendinose

Hofte: Trochantertendinose/smerter på yttersiden av hoften

Albue: Tennisalbue, musearm og golfers albue

Kne: Jumpers knee/hopperkne og runners knee/løpekne

Legg: Akillestendinose og beinhinnebetennelse

Fot: Plantar fascitt/Hælspore (smerter under foten)

Pris pr behandling: 650,-

Har du pådratt deg en skade i forbindelse med idrett eller annen fysisk aktivitet, er det viktig med en hurtig fastsettelse av rett diagnose. Ved å komme raskt i gang med riktig behandling/trening, senkes ofte rehabiliteringstiden drastisk. Vi tilbyr en skreddersydd behandlingsplan fra skaden har oppstått, til du er skadefri og tilbake i din idrett! Ved mistanke om mer alvorlig skade, gjør vi ofte en tverrfaglig utredning sammen med Ortoped Arne Kristian Aune ved Drammen Private Sykehus/Teres Drammen.

Førstegangs konsultasjon: 550,-

Oppfølgende behandlinger: 350,-

Svært mange av våre pasienter sliter med smerter i nakke, skuldre og rygg. For denne pasientgruppen er det viktig med en grundig undersøkelse får og konstatere hvilke mekanisme som fører til smerte. For å gi deg som pasient riktig og god oppfølging jobber vi tverrfaglig med denne gruppen. Fysioterapeut og Kiropraktor undersøker ofte pasienten sammen for å lage ett fornuftig behandlingsopplegg. Plagene kan deles inn i følgende kategorier:

1) Rygg og nakkesmerter uten stråling. Dette er plager vi ofte ser hos den eldre halvdelen av befolkningen. Plagene kan komme akutt i form av låsninger eller som vedvarende plager med varierende intensitet. Blant yngre pasienter er det ofte instabilitet og nedsatt muskelkontroll som fremprovoserer smertene.

2) Rygg og nakkesmerter med strålinger. Dette er pasienter som sliter med mer eller mindre kraftige smerter ut i en arm eller ett ben. Plagene skyldes som regel en prolaps som presser på en nerve. Ved mistanke om prolaps vil vår Kiropraktor vurdere om det skal tas ett MR som vil kunne føre til en mer presis og riktig behandling. Kiropraktor har også mulighet til å sykemelde og henvise deg til operasjon dersom dette er aktuelt.

3) Jobbrelaterte nakke og skuldersmerter. Pasienter i denne gruppen sliter ofte med stivhet og stramhet i nakke og skulder i forbindelse med jobb og stress. Ofte finner vi ingen skade, men grunnet dårlig sirkulasjon i muskulaturen oppstår til dels store plager. Denne gruppen har ofte god effekt av triggerpunktbehandling med akkupunkturnåler, samt treningsøvelser.

4) Bevegelsesrelaterte skulderplager. Denne pasientgruppen vil ofte oppleve helt smertefrihet når armen henger rett ned, men dersom armen skal brukes i og over skulderhøyde vil man oppleve smerter og muskelsvakhet. Som regel stammer plagene fra en forkalkning i skulderen som gir smerter og nedsatt kraft, en såkalt skulderimpingment. I enkelte mer alvorlige tilfeller kan det være skade på en sene (rotatorcuff ruptur) som må behandles med kirurgi, ett MR vil kunne si mer om skadeomfanget.

Pris undersøkelse: 600,-

Pris påfølgende behandlinger: 350,-

Idrettsmassasje kan bedre prestasjon og forebygge belastningsskader. Massasje myker opp ledd- og muskelgrupper som reduserer spenninger, stivhet og muskelknuter. Prosessen stimulerer også utskillelsen av avfallsstoffer og bedrer blodsirkulasjonen. Etter trening kan massasje løse opp og korte ned restitusjonstiden slik at du tidligere blir klar til neste økt og dermed får mer ut av treningen.

Pris: 350,- for 30 minutter